ABN-Ondernemerskrediet-gedupeerden
Naar aanleiding van de uitzendingen over te hoge rentes op consumptieve kredieten ontving Kassa ook berichten van kleine ondernemers, die niet snapten dat ze zoveel rente kwijt waren aan ABN AMRO. Wij reageerden met: "ja maar dat zijn ondernemers; zij worden regelmatig door de bank begeleid en bespreken hun rente met de accountmanagers". Maar toen wij er ons - op verzoek van Kassa - toch wat verder in verdiepten zijn wij ons dood geschrokken.
Wij zien dat ABN AMRO met kleine ondernemers doet wat zij met consumenten doet. De klant wordt op afstand gezet. Alles moet zoveel mogelijk digitaal. Er is geen proactieve menselijke benadering door de bank. Hooguit een keer een briefje. Maar voor de rest zoek je het maar uit.
En heb je een keer iets dat je als klant niet lekker zit, dan wordt dat meteen beschouwd als 'een klacht' en wordt het (meestal door de werkstudent aan de telefoon, achter de chat of achter de mail) over de schutting van de afdeling 'klachtenmanagement' gegooid. Daar zit een stapeltje juristen, die gaan verzinnen waarom jij als klant geen gelijk hebt. In beroep gaan kan niet. Zeker niet als ondernemer. Dan moet je naar de rechter...
Absurd hoge rentes; tot boven de 11%
Waar we nog het meest van schrokken was de hoogte van de rente.
In 2008 / 2009 veroorzaakten de banken een enorme internationale crisis. Waar veel bedrijven last van hadden. En veel werknemers werkloos door werden. Regeringen moesten bezuinigen.
De Europese Centrale Bank regelde dat 'de rente' daalde naar een historisch ongekend dieptepunt. Wat nog nooit voor gekomen was, was de dreiging met een negatieve rente op spaargeld. De ECB wilde hiermee dat de banken goedkoop geld konden aantrekken om dat goedkoop door te geven aan Europese burgers en bedrijven. De economie zou op die manier weer opgekrikt moeten worden. Bedrijven moesten weer floreren. Werklozen weer aan het werk.
Als je dan ziet dat ABN AMRO dat niet doet dan vinden wij dat schandalig. Zeker voor een bank die wij als belastingbetalers overeind moesten houden omdat - zo meldde het kabinet destijds -
het een systeembank is. Een bank die niet failliet mag gaan omdat deze een maatschappelijk rol speelt bij betalingsverkeer. En bij leningen.
Hoe nu verder?
Het is Geldbelangen na zes jaar gelukt de Commissie van Beroep van het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) uit te laten spreken dat de banken hun rente hadden moeten laten mee dalen met 'de rente'. Credit Agricole Consumer Finance (moeder van o.a Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) is daarop een paar honderdduizend klanten gaan benaderen en inmiddels hebben zo'n 80.000 mensen een compensatie gekregen. Geen klein bier. Het gaat vaak om duizenden, zo niet tienduizenden euro's. In ieder geval heeft CACF er 124 miljoen euro voor opzij gezet.
Ook ABN AMRO is tot compensatie veroordeeld door de Geschillencommissie van het Kifid. Maar de bank mocht in beroep. De zitting daarvoor is op 7 december 2020 geweest. de verwachting is dat in februari / maart 2021 de Commissie van Beroep uitspraak doet. Het zou ons sterk verbazen als ABN AMRO 'vrijuit' zou gaan.
Maar dat geldt alleen voor consumptieve kredieten. ABN AMRO zal vol blijven houden dat ondernemerskredieten toch echt iets anders zijn. En hoe haal je dan je recht als ondernemer?
ABN heeft samen met andere banken via de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken) gezorgd dat ook ondernemers bij het Kifid kunnen klagen over kredieten. Maar dat mag alleen over kredieten die na juli 2018 gesloten zijn of die nadien fors zijn gewijzigd. Dus bij het Kifid zul je als ondernemer niet kunnen klagen over fouten in leningen die al langer bestaan.
Het zou dan een gang naar de rechter worden. En dat kan heel stroperig worden. ABN heeft hele diepe zakken en huurt zomaar de duurste advocaten in. Een paar miljoen uittrekken voor procedures, daar knippert de bank niet eens een keer met de ogen voor. En dat het uitgevochten wordt tot de Hoge Raad is wel duidelijk.
Zo'n rechtsgang kun je alleen doen met een heleboel medestanders. Die vind je pas als er veelvuldig over gepraat wordt. Veel mensen durven dat niet. Ze schamen zich. Of zijn - zeker als ondernemer - bang voor represailles van de bank.
Geldbelangen is een kleine organisatie. Zo'n grote collectieve actie kunnen wij niet behappen. Maar laten we eens beginnen de ervaringen met elkaar te delen.
Daarom hebben wij het meldpunt: ABN-ondernemerskrediet-gedupeerden geopend.
Verder zijn er signalen dat er een collectieve actie in de maak is. Zodra daarover meer bekend is zullen wij daarover berichten en aangeven wat je als ondernemer kan doen.
Bedankt voor je melding.
We gaan doen deze bij de andere meldingen. Bij voldoende aantal meldingen zullen wij verdere acties entameren.
Met vriendelijke groeten,
Rob Goedhart
Deze gegevens zijn nodig voor nader onderzoek naar de handelwijze van ABN AMRO binnen ondernemerskredieten. Wij zullen je gegevens met de meeste zorg behandelen. Wij zullen deze niet met anderen delen zonder daarvoor eerst toestemming aan jou gevraagd te hebben.
Klik hier voor de uitzending van Kassa van 19 december 2020 over het onderwerp.