Reactie_op_ABN_naar_2001


Persbericht 11 januari 2022


Waarschuwing: Rentecompensatieregeling ABN nog steeds ondermaats

In september kondigde ABN AMRO aan de teveel betaalde rente op doorlopend krediet en hypotheken met variabele rente te gaan compenseren. Daarin gesteund door de Consumentenbond en volgens de bank ‘op basis van uitspraken van het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening (Kifid)’.


Volgens St. Geldbelangen was dat een flutregelingen en legde ABN de Kifid-uitspraken verkeerd uit. ABN zou alleen vanaf 2008 gaan rekenen, terwijl Geldbelangen al in mei 2021 uitspraken van het Kifid had bewerkstelligd, waaruit bleek dat de periode vóór 2008 ook meegenomen moet worden. En verder rekent ABN AMRO geen rentevergoeding over de teveel betaalde rente.


ABN AMRO melde onlangs dat de bank toch terug gaat rekenen vanaf 2001. Geldbelangen vindt dat een eerste stap in de goede richting. Hoewel Kifid zegt dat er vanaf begin contract moet worden gerekend (in bepaalde gevallen dus ook vanaf de jaren negentig) heeft Geldbelangen er vrede mee als dat vanaf 2001 is. “De overheid bepaalde tot het jaar 2000 wat de maximum rente op kredieten mocht zijn, dus het valt niet te verwachten dat in die periode veel schade is ontstaan” licht Rob Goedhart, voorzitter van Geldbelangen toe.


Maar dat ABN nog geen rente op rente vergoedt maakt dat de consument nog steeds niet voldoende gecompenseerd wordt. Geldbelangen heeft in een klachtzaak op 1 november 2021 bij Kifid uitgebreid betoogd, dat de puur juridische invalshoek van ABN AMRO om geen rente-op-rente te vergoeden door geraadpleegde juristen met de grond gelijk werd gemaakt. En ook om financieel technische redenen is deze opvatting van ABN verwerpelijk. Uiterlijk eind januari komt de Geschillencommissie van het Kifid met een uitspraak. Volgens Rob Goedhart gaat die commissie zichzelf een brevet van onvermogen afgeven als zij ABN in het gelijk stelt.


Rekenvoorbeeld gevolg stap ABN


In een voor Kassa (BNN / Vara) uitgewerkt voorbeeld zou een klant volgens de oorspronkelijk ABN-regeling een vergoeding te krijgen van zo’n € 300. Volgens Geldbelangen moest dat ongeveer € 18.500 zijn. De recent genomen stap door ABN AMRO moet voor deze klant tot een compensatie leiden van circa € 9.500. Dat is nog steeds maar ongeveer de helft volgens Geldbelangen. En ook de helft van wat de Rabobank in een vergelijkbare situatie zou vergoeden.


Rabobank snapt het


Geldbelangen verwijst daarbij naar de compensatieregeling zoals Rabobank die onlangs uitvouwde. Die bank rekent vanaf 2001 en vergoedt rente-op-rente. “Dat is een hele keurige regeling” zegt Rob Goedhart. Geldbelangen stelt dat als alle banken de Rabo hierin volgen de kwestie van teveel betaalde rente binnen een paar jaar opgelost is en dat er ook geen geldverslindende en jaren durende rechtszaken gevoerd hoeven te worden.

Share by: